O narzędziach do zarządzania projektami i testowaniem – dla IT rekruterów

Jest ich sporo, dlatego publikacja została podzielona na dwie części. Dzisiaj o narzędziach służących do zarządzania projektami i testowaniem. W kolejnej, co już za tydzień, poruszę temat narzędzi do automatyzowania testów. Zanim zerkniecie na to, co jest poniżej zachęcam Was do prześledzenia wcześniejszych artykułów o testowaniu, tym bardziej, jeżeli jesteście początkującymi rekruterami.

A teraz konkrety.

JIRA, BMC Remedy, Redmine, Bugzilla, Mantis, TestRail, TestLink, HP Quality Center (HP QA), HP Application Lifecycle Management (HP ALM).

Przeglądając profile specjalistów pewnie spotkaliście się z tymi pojęciami.

Są to narzędzia, które służą do zarządzania. Zespoły testerskie, korzystają z nich, aby usprawnić swoją pracę, komunikację z innymi osobami, podzielić się zadaniami, śledzić poszczególne bugi, zarządzać całym projektem lub kilkoma jednocześnie, raportować swoją pracę etc.

Wyobraźmy sobie mały projekt, składający się z niewielu zadań, wykonywanych przez zespół złożony z kilku osób, testujących proste narzędzie, powiedzmy nową wersję kalkulatora. W tym przypadku spokojnie mógłby wystarczyć nawet Excel. Kilka kolumn – kto za co jest odpowiedzialny, którą funkcję kalkulatora przetestował, jakie błędy u kogo wystąpiły, kiedy zostały naprawione?

Im bardziej jednak projekt jest:

  • wymagający, rozbudowany,
  • realizowany przez duże zespoły, zlokalizowane dodatkowo w kilku miejscach,
  • istnieje głęboki podział funkcyjny między osobami,
  • wymagana jest dość spora kontrola, powiedzmy na bieżąco managerowie projektów chcą śledzić postępy pracy zespołu,

tym trudniej taką pracę zorganizować i tym lepsze narzędzie potrzebne jest do zarządzania.

Systemy do zarządzania projektami i testowaniem mają mniej lub więcej przydatnych funkcji. Która opcja zostanie ostatecznie wybrana, uzależnione jest właśnie od np.: preferencji, potrzeb, złożoności projektu, wielkości zespołu oraz…. ceny.

Aby odnieść się do czegoś nam znanego i lepiej zobrazować to zagadnienie…. Zobaczcie, to trochę jak w naszym obszarze z systemami ATS. Może w Waszej obecnej firmie korzystacie tylko ze spreadsheet`ów, wszystko zapisujecie w Excelu i jakoś….dajecie radę 🙂 Częściej jednak używa się bardziej zaawansowanych narzędzi, które wspomagają proces rekrutacji. Do tego stopnia, że za ich pomocą można przygotować ogłoszenia i opublikować w konkretnych miejscach, zbierać CV, komunikować się z wybranymi kandydatami, raportować wykonane zadania, czy nawet nadzorować proces onboardingowy. Jaki system ATS wybierze firma? Zależy od funkcjonalności narzędzia, potrzeb, wielkości zespołu rekrutacyjnego, struktury firmy oraz… ceny.

Mam nadzieję, że choć trochę udało mi się rozjaśnić kwestię owych narzędzi i łatwiej Wam będzie operować tymi pojęciami 🙂

Poniżej przygotowałam dodatek – małe zestawienie. To, co szczególnie chciałabym zaznaczyć, specjaliści mają różne zdanie w omawianym temacie oraz indywidualne spojrzenie na użyteczność systemów. Część osób podkreśla walory i wielofunkcyjność  JIRY, część zwraca uwagę na zoptymalizowanie Bugzilli w zarządzaniu bug`ami, jeszcze inni na uniwersalność Mantisa.

Kilka uwag, które pozwolą lepiej odczytać tabelę:

Oznaczenia z gwiazdką – aby narzędzie było w pełni funkcjonalne w danym zakresie, potrzebna jest dodatkowa wtyczka (plugin).

HP ALM oraz HP QC – to jest to samo narzędzie, HP ALM jest po prostu nowszą wersją.

Wielkość zespołu :

  • małe: jeden team, jedna lokacja, płaska struktura, do 10 testerów (inny wariant: jeden team, jedna-dwie lokacje, płaska lub prawie płaska struktura (np. jest 1,2 test leadów, do 10 testerów)
  • średnie: jeden dwa teamy, jedna dwie lokacje, prawie płaska struktura np. 1 test manager, 1-2 test leadów, kilku-kilkunastu testerów (inny wariant: klika małych teamów – po kilku testerów, kilka lokacji na różnych time zonach, prawie plaska struktura)
  • duże: jeden lub kilka teamów w jednej lub kilku lokacjach, złożona struktura, głęboki podział funkcyjny / obszarowy (choćby samych testerów było raptem kilku).

Zarządzanie błędami – po wykonaniu testu, okazuje się, że wystąpił bug, co zostaje zapisane, jako negatywny wynik, czyli błąd. Taki bug dostaje swój numerek, priorytet, opis, a także status.

Zarządzanie testami – to cały proces tworzenia i organizowania testów. To, co zostało zrobione jest zapisywane, a następnie analizowane.

 

Podsumowując:

narzędzi do zarządzania projektami i testowaniem jest wiele. W zależności od potrzeb, możliwości finansowych, firmy decydują się na wdrożenie konkretnego systemu. Opanowanie poszczególnych, nie jest czymś skomplikowanym dla specjalisty, może prędzej usłyszysz, że coś jest „fajniejsze” albo łatwiejsze. Jeżeli zatem szukasz kandydata ze znajomością JIRA, a widzisz, że dana osoba ma doświadczenie z Bugzillą, spokojnie – wdroży się szybko i też sobie poradzi w projekcie 🙂

Wszelkie sugestie, uwagi bardzo mile widziane.

 

 

 

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*